FreshMail.pl

Najprostsze pod słońcem czyli jak dobrze zrobić SWOTa

Zamien 4 pola na 6 i jesteś GOŚĆ !

6-polowy SWOT

 

SWOT Tradycyjny

Analiza SWOT znana jest jako 4-polówka i służy analizie Mocnych (S) i Słabych stron (W) w odniesieniu do zewnętrznych Okazji (O) i Zagrożeń (T).

 

PozytywyNegatywy
WewnętrzneMocne Strony (Strengths)

 

 

Słabe strony (Weaknesses)

 

 

ZewnętrzneOkazje (Opportunities)

 

 

Zagrożenia (Threats)

 

 

 

6 polowy SWOT – kiedy stosować?

Poniższa analiza SWOT pozwala zebrać informacje o zewnętrznych zmianach, określić Zagrożenia i Okazje oraz w odniesieniu do nich zbadać Słabe i Mocne strony wewnątrz organizacji. W efekcie zmaksymalizować Mocne strony i zminimalizować Słabości.

Jak to zrobić?

  1. Zaczynamy od przygotowania 6 flipchartów, by uzyskać następujący układ

Wewnętrzne

ZewnętrzneSłabe strony (W)Mocne Strony (S)
Zagrożenia (T)

(-)

(+)

Okazje (O)

(-)

(+)

 

  1. Poproś ludzi o wypisanie na karteczkach (post-it) wszystkich Zagrożeń i Okazji (plakaty 1 i 2), które w chwili obecnej widzą dla zmiany. Karteczki przyklejają do karty flipchartu. Praca może być zrealizowana w dwóch osobnych podgrupach. Jedna pracuje nad Zagrożeniami, druga nad Okazjami. Potem następuje zmiana zespołów i uzupełnieni wpisów.
  2. W kolejnym kroku zespoły grupują podobne do siebie wpisy (klastrowanie). Użycie karteczek post-it znacząco ułatwia pracę.
  3. W tym miejscu możemy określić, czy określamy priorytety dla poszczególnych Zagrożeń i Okazji.
  4. Poproś zespół do znalezienia Słabych i Mocnych stron organizacji, czyli wewnątrz firmy, w odniesieniu do Zagrożeń (plakaty 3 i 5) oraz Okazji (plakaty 4 i 6). Pozwala to dokonać remanentu potencjału, posiadanych kompetencji (umiejętności i wiedzy).
  5. Przedostatnim krokiem będzie ocena jak można zmaksymalizować Mocne strony i zminimalizować Słabe, aby zwiększyć powodzenie przeprowadzenia zmiany. To jest też dobry moment, aby zdecydować czy zajmujemy si e wszystkim, czy pookreślamy priorytety i działamy zgodnie z nimi.
  6. Po przyjrzeniu się zmianie z każdej strony, ostatnim krokiem jest decyzja o podejmowanych akcjach. Inaczej mówiąc odpowiedzi na pytanie „Co dla nas wynika z przeprowadzonej analizy? Jakie działania należy podjąć?”

Przykład

Dla ilustracji prezentujemy analizę SWOT dla „Sprzedaż z wykorzystaniem bloga”. W przykładzie ujęte jest tylko kilka punktów, by pokazać jak korzystać z narzędzia. W rzeczywistość zapiski są znacznie bogatsze.

Wewnętrzne

ZewnętrzneSłabe strony (W)Mocne Strony (S)
Zagrożenia (T)

Możliwość łatwego skopiowania przez innych pomysłu

Duża konkurencja

Duża ilość treści w sieci – jak się przebić?

③ (-)

Ograniczone zasoby

Duża ilość aktywności pobocznych

Słaba znajomość technicznej strony prowadzenia bloga

⑤ (+)

Możliwość podejścia projektowego (dedykowane osoby, określony czas)

Aktywowanie osób z potrzebnymi kompetencjami

Stymulowanie motywacji uczestników poprzez jasno określony cel

Świadomość słabych stron powinna działać, jak szczepionka

Okazje (O)

Efekt latarni morskiej – trafiają do nas osoby, które są zainteresowane tematem

Dotarcie do większej grupy osób

Koncentracja na jednym temacie

Nikt nie zajmuje się „naszym” tematem

④ (-)

Pierwszy projekt – brak wcześniejszych doświadczeń

Nie wiemy jak zachęcać do kontaktu

⑥ (+)

Osoby w zespole posiadają kompetencje oraz chęć do uczenia się

 

Narzędzie pozwala przyjrzeć się nadchodzącej zmianie z każdej perspektywy, na przykład zastanowić się na Słabymi stronami Okazji. To pozwala wyrazić nawet najmniejsze wątpliwości, a następnie znaleźć odpowiednie rozwiązanie, czyli działanie. W przykładzie: Słabe strony „Nie wiemy jak zachęcać do kontaktu”, Mocne Strony „Osoby w zespole posiadają kompetencje oraz chęć do uczenia się”. Mając tą wiedzę w działania można wpisać sprawdzenie czy osoby w zespole na pewno nie wiedzą jak zachęcać do kontaktu, a jeśli wiedza jest niewystarczająca to znaleźć zewnętrzne źródło wiedzy.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© 2018, efektywnespotkaniabiznesowe.pl

Realizacja: intype.pl

Ogarnij efektywnie własne spotkania! Zapisz się poniżej i odbierz narzędzie, którym realnie ocenisz silne i słabe strony Twoich spotkań!

Tylko konkrety o prowadzeniu efektywnych spotkań biznesowych!

Nowy materiał w każdy poniedziałek prosto do Twojej skrzynki. Zero spamu od nas!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres email informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Teampartners Krzysztof Bobiński z siedzibą w Zamieniu (05-500), przy ul. Szafranowej 7

FreshMail.pl