Zamien 4 pola na 6 i jesteś GOŚĆ !
6-polowy SWOT
SWOT Tradycyjny
Analiza SWOT znana jest jako 4-polówka i służy analizie Mocnych (S) i Słabych stron (W) w odniesieniu do zewnętrznych Okazji (O) i Zagrożeń (T).
Pozytywy | Negatywy | |
Wewnętrzne | Mocne Strony (Strengths)
| Słabe strony (Weaknesses)
|
Zewnętrzne | Okazje (Opportunities)
| Zagrożenia (Threats)
|
6 polowy SWOT – kiedy stosować?
Poniższa analiza SWOT pozwala zebrać informacje o zewnętrznych zmianach, określić Zagrożenia i Okazje oraz w odniesieniu do nich zbadać Słabe i Mocne strony wewnątrz organizacji. W efekcie zmaksymalizować Mocne strony i zminimalizować Słabości.
Jak to zrobić?
- Zaczynamy od przygotowania 6 flipchartów, by uzyskać następujący układ
Wewnętrzne | |||
Zewnętrzne | Słabe strony (W) | Mocne Strony (S) | |
Zagrożenia (T) | ① | ③ (-) | ⑤ (+) |
Okazje (O) | ② | ④ (-) | ⑥ (+) |
- Poproś ludzi o wypisanie na karteczkach (post-it) wszystkich Zagrożeń i Okazji (plakaty 1 i 2), które w chwili obecnej widzą dla zmiany. Karteczki przyklejają do karty flipchartu. Praca może być zrealizowana w dwóch osobnych podgrupach. Jedna pracuje nad Zagrożeniami, druga nad Okazjami. Potem następuje zmiana zespołów i uzupełnieni wpisów.
- W kolejnym kroku zespoły grupują podobne do siebie wpisy (klastrowanie). Użycie karteczek post-it znacząco ułatwia pracę.
- W tym miejscu możemy określić, czy określamy priorytety dla poszczególnych Zagrożeń i Okazji.
- Poproś zespół do znalezienia Słabych i Mocnych stron organizacji, czyli wewnątrz firmy, w odniesieniu do Zagrożeń (plakaty 3 i 5) oraz Okazji (plakaty 4 i 6). Pozwala to dokonać remanentu potencjału, posiadanych kompetencji (umiejętności i wiedzy).
- Przedostatnim krokiem będzie ocena jak można zmaksymalizować Mocne strony i zminimalizować Słabe, aby zwiększyć powodzenie przeprowadzenia zmiany. To jest też dobry moment, aby zdecydować czy zajmujemy si e wszystkim, czy pookreślamy priorytety i działamy zgodnie z nimi.
- Po przyjrzeniu się zmianie z każdej strony, ostatnim krokiem jest decyzja o podejmowanych akcjach. Inaczej mówiąc odpowiedzi na pytanie „Co dla nas wynika z przeprowadzonej analizy? Jakie działania należy podjąć?”
Przykład
Dla ilustracji prezentujemy analizę SWOT dla „Sprzedaż z wykorzystaniem bloga”. W przykładzie ujęte jest tylko kilka punktów, by pokazać jak korzystać z narzędzia. W rzeczywistość zapiski są znacznie bogatsze.
Wewnętrzne | |||
Zewnętrzne | Słabe strony (W) | Mocne Strony (S) | |
Zagrożenia (T) | ① Możliwość łatwego skopiowania przez innych pomysłu Duża konkurencja Duża ilość treści w sieci – jak się przebić? | ③ (-) Ograniczone zasoby Duża ilość aktywności pobocznych Słaba znajomość technicznej strony prowadzenia bloga | ⑤ (+) Możliwość podejścia projektowego (dedykowane osoby, określony czas) Aktywowanie osób z potrzebnymi kompetencjami Stymulowanie motywacji uczestników poprzez jasno określony cel Świadomość słabych stron powinna działać, jak szczepionka |
Okazje (O) | ② Efekt latarni morskiej – trafiają do nas osoby, które są zainteresowane tematem Dotarcie do większej grupy osób Koncentracja na jednym temacie Nikt nie zajmuje się „naszym” tematem | ④ (-) Pierwszy projekt – brak wcześniejszych doświadczeń Nie wiemy jak zachęcać do kontaktu | ⑥ (+) Osoby w zespole posiadają kompetencje oraz chęć do uczenia się |
Narzędzie pozwala przyjrzeć się nadchodzącej zmianie z każdej perspektywy, na przykład zastanowić się na Słabymi stronami Okazji. To pozwala wyrazić nawet najmniejsze wątpliwości, a następnie znaleźć odpowiednie rozwiązanie, czyli działanie. W przykładzie: Słabe strony „Nie wiemy jak zachęcać do kontaktu”, Mocne Strony „Osoby w zespole posiadają kompetencje oraz chęć do uczenia się”. Mając tą wiedzę w działania można wpisać sprawdzenie czy osoby w zespole na pewno nie wiedzą jak zachęcać do kontaktu, a jeśli wiedza jest niewystarczająca to znaleźć zewnętrzne źródło wiedzy.