FreshMail.pl
efektywnespotkaniabiznesowe

Kogo uważasz za swój zespół?

To był maj. Pachniała Saska Kępa…Drzewa za oknem okryte były soczystą zielenią. Przez otwarte okno wpadało ciepłe powietrze, a w sali siedziała grupa menedżerów. Warsztat dotyczył budowania zespołów. Tradycyjnie zadaliśmy pytanie „Kto jest Waszym najbliższym zespołem?”. Menedżerowie popatrzyli po sobie, uznając pytanie za zbyt oczywiste i odpowiadają, że podległy zespół. Tylko jedna osoba wskazuje na ludzi zgromadzonych na warsztacie: „To jest mój zespół….”

Tą osobą był prezes firmy.

Z pozoru to niewinne pytanie, ale odpowiedź na tak zadane pytanie  odsłania wiele problemów. Skoro menedżerowie nie postrzegają innych menedżerów, jako swojego zespołu, to tylko krok do zbudowania silosów, do budowania komunikacja MY – ONI, do rozgrywania wewnętrznych bitew. W ten sposób natychmiast gubi się z pola widzenia wspólny cel firmy a co za tym idzie efektywność spotkań biznesowych.

Co zrobić, aby menedżerowie tworzyli zespół?

Jednym ze sposobów są systematycznie planowane i realizowane spotkania kwartalne. Celem spotkania kwartalnego jest oderwanie się od bieżączki i wspólne spędzenie czasu, aby przyjrzeć się firmie i ludziom z szerszej perspektywy.

Spotkanie powinno być najlepiej wyjazdowe i to co najmniej  2-dniowe. Niezbyt daleko od biura, ale na tyle daleko, by nikt nie miał pokusy powrotu do firmy.

Spotkanie powinno być poświęcone głównemu zagadnieniu zdefiniowanemu jako realizacja strategii firmy. Tydzień temu w artykule o spotkaniach miesięcznych, wskazaliśmy, że powinny być dedykowane operacyjnym tematom. Efektywne spotkanie biznesowe w ujęciu kwartalnym to natomiast spojrzenie z lotu ptaka, na wszystko co dzieje się w firmie i w jej otoczeniu. Powinno być poświęcone szczerej, konstruktywnej rozmowie, jaki obraz powstaje patrząc na poruszane zagadnienia w codziennej pracy, na spotkaniach tygodniowych i miesięcznych.

Typowe zagadnienia poruszane podczas kwartalnego spotkania biznesowego w firmie to np.: Jak wygląda otoczenie rynkowe? Co robi nasza konkurencja?  Czego możemy się spodziewać w po naszych działaniach?

Drugim ważnym obszarem są odniesienia w czasie spotkania do ludzi, którzy realizują tą strategię. Przede wszystkim, należy wygospodarować czas, aby przekazać sobie wzajemnie informacje zwrotne. Może być rozmowa jeden na jeden lub proponowana przez nas na warsztatach rundka VIP-owska. Polega ona na tym, że każda osoba ma szansę usłyszeć od pozostałych, za co ja cenią, a czego by oczekiwali, potrzebowali (więcej, inaczej, mniej). VIP-owska, bo każdy po kolei siada na środku i słucha… Przed rundą każdy się trochę stresuje, ale po zakończeniu prawie każdy ocenia to jako bardzo cenne doświadczenie. Ogólnie chodzi o stworzeniu warunków by otwarcie porozmawiać, jak nam się ze sobą pracuje.

Biznesowe spotkanie kwartalne oprócz rozmowy na temat wzajemnej współpracy, jest też okazją, aby porozmawiać o swoich zespołach, ludziach z firmy. Na spotkaniu można spojrzeć na załogę pod kątem potencjału do wykorzystania lub ambicji do rozwoju, zmiany kierunku kariery itp.

Mielizny kwartalnego spotkania wyjazdowego

Kilka zasad, których warto przestrzegać, aby spotkanie kwartalne było efektywne biznesowo:

  • Warto unikać prezentacji przeładowanych danymi. Jeśli już trzeba będzie przygotować dane, to niech będzie to minimalna ich ilość.
  • Warto zadbać o przyjemne otoczenie, ale nich nie będzie to główny cel wyjazdu. Otoczenie powinno dawać możliwość oderwania się od codzienności, ale zbyt atrakcyjne może rozpraszać.
  • Sugerujemy zrezygnować z wieczornej wystawnej kolacji, a na pewno z nocnego posiedzenia. Oczywiście wszystko jest dla ludzi, ale drugiego dnia lepiej być wypoczętym i skoncentrowanym na pracy.

Osobiście bardzo cenimy spotkania kwartalne. Dla nas są jak spoiwo, które trzyma nas w codziennej pracy. Uważamy, że jest bardzo rzadko wykorzystywane i dlatego bardzo zachęcamy do wprowadzenia efektywnego  spotkania kwartalnego do firmowej rutyny spotkań.

Jakiego rodzaju inne spotkania warto mieć w swoim repertuarze? Zostaw nam swój komentarz. Daj znać, jakie rodzaje spotkań są dla Ciebie szczególnie interesujące a rozwiniemy ten wątek w ramach naszego bloga. Napisz do nas na LinkedIn co jeśli masz dodatkowe pytania a obiecujemy się tym rzeczowo zająć.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

© 2018, efektywnespotkaniabiznesowe.pl

Realizacja: intype.pl

Ogarnij efektywnie własne spotkania! Zapisz się poniżej i odbierz narzędzie, którym realnie ocenisz silne i słabe strony Twoich spotkań!

Tylko konkrety o prowadzeniu efektywnych spotkań biznesowych!

Nowy materiał w każdy poniedziałek prosto do Twojej skrzynki. Zero spamu od nas!

Wyrażam zgodę na otrzymywanie drogą elektroniczną na wskazany przeze mnie adres email informacji handlowej w rozumieniu art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 18 lipca 2002 roku o świadczeniu usług drogą elektroniczną od Teampartners Krzysztof Bobiński z siedzibą w Zamieniu (05-500), przy ul. Szafranowej 7

FreshMail.pl